Kunstruimte KuuB in De KunstRai te Amsterdam

Deelnemers:

Erik Suidman, Willem Noyons, Johannes Steendam, Louis Reynen, Rob Scholte, Xander Spronken en Piers Secunda

KuuB neemt deel aan de KunstRai 15 t/m 18 oktober 2020

U kunt desgevraagd van KuuB een digitale uitnodigingskaart krijgen waarmee u, vanwege coronamaatregelen, met behulp van de boekingscode KUUBKUNSTRAI2020, een tijdvak van twee uur kunt reserveren voor vrijdag 16 oktober tussen 11.00 en 21.00 uur, zaterdag 17 oktober tussen 10.00 en 18.00 uur en voor zondag 18 oktober tussen 10.00 en 18.00 uur.
Als u een e-mail stuurt naar kunstruimtekuub@planet.nl, dan stuur ik u de digitale uitnodigingskaart.
Jaap Röell

In de stand nummer 51 ziet u werken van de volgende kunstenaars.

Solostand Erik Suidman

Erik Suidman (1964 -2018), de schilder van de geluidloze schreeuw, heeft in de jaren 2014/2015 een serie van in totaal zo’n 1300 (zelf)portretten op doek, paneel, karton of papier getekend en geschilderd, steeds op hetzelfde formaat van 24 x 18 cm. Daarbij gebruikte hij verschillende materialen, olie- en acrylverf, pastel, aquarel, Siberisch krijt, potlood of houtskool. De afgebeelde portretten, beter is het om van koppen te spreken, drukken heftige emoties uit, ze schreeuwen, trekken grimassen, zijn euforisch, wanhopig, boos of stil verdrietig. Hij gaf deze serie de titel ‘Het Lijden der Mensheid’. In 2015 toonde hij het grootste deel van de serie in de gehele benedenruimte van de kunstenaarsvereniging Kunstliefde te Utrecht, waarvan hij lid was. Een overweldigende ervaring. Nu, bij KuuB, in een solopresentatie zo’n 500 van deze koppen. U staat in het midden en wordt door velen toegelachen, toegeschreeuwd en meegetrokken in een draaikolk van emoties.

Helmen van Willem Noyons

Wat, als dat wat bescherming moet bieden – een helm – van zichzelf kwetsbaar als glas is? Dan wordt bescherming een fictie. De Utrechtse beeldend kunstenaar Willem Noyons (1956) geeft in een serie glazen helmen betekenis aan de kwetsbaarheid van het leven, op symbolische en puur artistieke wijze. Helmen van bravoure en van strijdlust veranderen in de handen van Noyons en de meester-glasblazer Jiri Pacinek uit Lindava, Tsjechië, in vormen van verbeelding.

Johannes Steendam

Afgewerkte motorolie is geen dagelijks medium om schilderijen van te maken. Johannes Steendam (1973) doet dat reeds een aantal jaren, op dik aquarelpapier. Streken (diesel)olie geven een mistig bruin-zwart bijna lichtgevend schilderij van een vaag abstract landschap. Het levert beelden van een diepe oneindigheid op, omgeven in een vervluchtigende atmosfeer alsof alles voor je ogen verdampt. De kleuren variëren van beige-achtig tot donkerlicht en vele schakeringen daartussen. De ‘doeken’ van Steendam trekken aan je voorbij als in een vlaag van een regenbui.

Louis Reynen

De oervorm van een schip beweegt soepel door het water, rank en aquadynamisch. Op dit kale schip is een ster uit een firmament gevallen. Hemel en aarde raken elkaar. Reynen (1947) grijpt met dit bronzen object naar het symbool van de tijd die zacht doch onverbiddelijk passeert. De schoonheid van de vorm gaat hier gepaard met de functionaliteit en met de menselijke dromen naar wat er achter de horizon is te ontdekken.

Rob Scholte

Rob Scholte (1958) heeft in 2014 in samenwerking met Galerie KuuB, een serie lichtobjecten gemaakt onder de titel ‘Light, your first currency’. Daarvan zijn er nog slechts drie te koop. Op panelen van 80 x 80 cm heeft Scholte knikkers in alle soorten en maten geplaatst – looiers, detten, bonken, bollebusten, pottenbakkers, walvissen, rode duivels, kanaries, roosters, spikkels, stierenkloten, kattenogen, spetters, mini’s en nog zowat. Daaronder schijnt egaal het led-licht over het paneel. De knikkers gaan leven, ze vlammen op. Knikkers zitten voor vele van ons vol verhalen over de vroege jeugd. Scholte maakt er vrolijk makende kunst van. Hij verheft het banale tot een eindeloos en steeds variërend kijkgenot.

Xander Spronken

Van Xander Spronken (1956) worden stalen objecten getoond, een Koningsstoel in de sfeer van de sage van King Arthur, een tafel met een glazen blad en in twee stalen vitrines gesmede sculpturen. De werken van Spronken zijn zwaar, massief en vol oerkracht. Aards in de betekenis van gedolven uit het vuur in de smidse van Vulcanus. Hier spreekt het materiaal over eeuwen. Tegelijkertijd wordt door Spronken vormgegeven aan bladeren, planten, omhoog reikende takken, vormen die zich richten naar het licht.

Piers Secunda

De Engelsman Secunda (1976) zocht al vroeg in zijn carrière als schilder naar de driedimensionaliteit van het materiaal. Hij bouwde zijn schilderijen op uit plakken gekleurde industriële verf die als een object tegen de muur werden gepresenteerd en was en is daar internationaal succesvol mee. Het zijn sculpturale schilderijen. In het proces van buigen, draaien, verhitten, kneden en in elkaar voegen van plakken verf, resteerde er nogal wat plakkaten die hij in een hoek van zijn atelier liet liggen totdat hij jaren later zag dat daar in potentie een nieuw kunstwerk uit gekneed kan worden. Hij bracht al deze resten samen tot een in lagen opgebouwde vierkante meter massief verf, ‘A decade of rejected works reconfigured as a One Metre Cube of industrial floor paint and other paints’, 2003-2013. Een obsessief werk dat het schilderen tot onderwerp heeft. Daarnaast toont Piets Secunda op de KunstRai werken die letterlijk verwijzen naar kogelinslagen in muren van woningen in Pakistan, ‘The Taliban Relief Paintings’.

www.kunstrai.nl

http://www.kunstrai.nl/galerie/kunstruimte-kuub/

Lees meer over deze kunstenaars en voorgaande tentoonstellingen:
Erik Suidman
Willem Noyons
Louis Reynen
Rob Scholte
Piers Secunda
Xander Spronken
Johannes Steendam

Kunstrai Amsterdam 2020

Kunstrai

Bekijk hieronder een serie kunstwerken.
Klik op de foto voor een diavoorstelling op maximaal formaat.
Navigeer vervolgens met de pijlen.
© Kunstruimte KuuB

BACK