ULTRA!

KuuB, Ruimte voor Kunst en Cultuur presenteert i.s.m Kunsthandel Bas Meijer en Galerie Wed

.

ROB SCHOLTE

ULTRA!

.

Klik HIER voor de lichtobjecten ‘Light, your first currency’ van Rob Scholte die nog te koop zijn

Klik HIER voor een gefilmde impressie van de geslaagde opening

Klik HIER voor de openingsspeech van Rob van Gerwen

Klik HIER voor de uitnodiging voor het Ultra-Diner op 4 april 2014

 

Rob Scholte (1958) is het gezicht van een hele generatie. Hij begon zijn kunstenaarsloopbaan niet enkel als beeldend kunstenaar, maar verwierf al snel bekendheid als zanger/percussionist bij ‘The Young Lions’ en later bij de band ‘Suspect’. Van 1980 tot 1981 is Scholte betrokken geweest bij de muziekbeweging ‘Ultra’ in de Amsterdamse jongerensociëteit Oktopus, waaruit het maandblad ‘Vinyl’ voortkwam dat grote invloed heeft gehad op opvolgende muziekstijlen van latere decennia. Vorig jaar bracht het Centraal Museum te Utrecht met de tentoonstelling ‘God save the Queen’, de periode 1977-1984 van post-punk experimentele popmuziek en de do-it-yourself filosofie, opnieuw in de actualiteit.

 

Als uitgesproken postmodernist is het over-all kenmerk van Rob Scholte’s beeldend werk, de stijlloosheid. Een Scholte verschijnt in vele gedaanten. Hij permitteert zich alles te kunnen maken. Recentelijk nog schitterde hij op de tentoonstelling ‘Stop making sense’, Nederlandse schilderkunst in de jaren tachtig, in het Dordrechts Museum. Tot en met 2 maart toont Scholte bij galerie De Compagnie in Dordrecht een update van zijn werk onder de titel ‘The Best of Rob Scholte’, een bewust gekozen titel om het pop-level van zijn werk te benadrukken. Wat in Dordrecht ontbrak maar wat zeker niet minder belangrijk is in het werk van Scholte, is van 28 februari t/m 13 april in Utrecht te zien.

 

Maar eerst iets over de titel: Ultra! Begin 2012 lanceerde Scholte met zijn kompanen John Breed, Jan ten Have en Jan Schoonhoven jr. bij Vincent Vlasblom Projects in Bergen, de jongste kunstbeweging in Nederland, ZERO+, inmiddels alweer uit elkaar gevallen. De naam, ZERO+, is door Bert Jan ter Braak, chef kunst bij De Telegraaf, bedacht naar aanleiding van een tentoonstelling van Jan Schoonhoven jr. Hij merkte op dat jr. de nieuwe versie van Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven, jr.’s opa, is, ZERO+. Net als de impressionisten, kozen Scholte c.s. de typering van een kunstcriticus tot geuzennaam. ZERO+ werd door Scholte en Schoonhoven jr. in 2013 voortgezet met shows in Amsterdam en Knokke onder de naam SCH+. En nu komt Scholte met Ultra!

Ultra! laat alledaagse voorwerpen zichzelf zijn in een oneindige maalstroom.

Ultra! verveelvoudigt, herhaalt, herschikt, draait om, kopieert en manipuleert.

 

Recent werk als ‘Potten’, sculpturen van op elkaar geplaatste bloempotten in hallucinerende kleuren, herinnert aan de Oneindige Zuil van Constantin Brancusi, maar dan in meervoud. De ‘Made in China’-werken van in cellofaan en plastic houders verpakte viltstiften, zijn niet gerangschikt door medewerkers van Sol Lewitt, maar door Scholte zelf. Alsof dat iets voor deze composities uitmaakt. In veel van Scholte’s werk krijgt het bekende en alledaagse door zijn kunstzinnige ingrepen, een twist waardoor de waarneming verandert. Zo ook bij Ultra! Zie de door Scholte omgedraaide borduurwerken, ‘Embroideries’, waardoor deze werken van huisvlijt plotseling een letterlijk ongekende dimensie en betekenis krijgen.

Geheel nieuw voor Scholte en het publiek is de serie ‘Light – your first currency’, een voortzeting van de knikker-werken uit 2007. Maar nu legt de kunstenaar knikkers in alle maten en soorten – looiers, detten, bonken, bollebusten, pottenbakkers, walvissen, rode duivels, kanaries, roosters, spikkels, stierenkloten, kattenogen, spetters, mini’s en nog zo wat – stuk voor stuk in giethars op panelen die van led-licht zijn voorzien. Door het licht vlammen de knikkers op, ze gaan leven en bewegen. Hypnotiserend, ook door de Victor Vasarely-achtige lijnen die de verlichting aftekent in het glas. Licht, je eerste betaalmiddel, zo noemt Scholte in gewoon Nederlands deze werken. Altijd al gedacht dat knikkers het eerste geld voor kinderen zijn. Door knikkers leren kinderen de waarde van geld, door te ruilen, door in het spel knikkers te winnen of te verliezen. Door licht als eerste betaalmiddel voor te stellen, geeft Scholte aan wat echt kostbaar is, nog veel kostbaarder dan geld.

Ultra! toont de seriële Scholte.

 

Als Schoonhoven jr. de plus-factor van Schoonhoven sr. is, dan kan zeker worden beweerd dat Scholte de Ultra!-versie is van de Nul-kunstenaar Jan Hendrikse. Na eerdere presentaties van werken van Jan Hendrikse bij Kunsthandel Bas Meijer, zijn nu bij Meijer werken van Scholte te zien uit de serie ‘Oranje Boven’, schilderijen die de volle betekenis van de kleur oranje tot onderwerp hebben. Daarnaast is er werk van Scholte uit stock van Bas Meijer, zoals het tweeluik ‘Astaire-Mondigliani’ uit de serie ‘Yours sincerely’ uit 1990.

 

Van 28 februari t/m 13 april.

Opening op zondag 2 maart, 17.00 uur bij KuuB, Ruimte voor Kunst en Cultuur, door dr. Rob van Gerwen, docent Esthetica aan de Universiteit van Utrecht, vice-voorzitter van het Nederlands Genootschap voor Esthetica en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Kunst en Filosofie, Esthetica.