Wandkleden en weefsels

Frans Beerens, Margriet Luyten en Mirjam Hagoort

21 augustus t/m 2 oktober 2022

Zij spreken luid en duidelijk gedempt.

Ten opzichte van foto’s van landschappen krijgen wandkleden van gefotografeerde fotobeelden, meer structuur. De overwegend zwart-wit, bruine en grijze kleuren worden intenser, dieper. Waar dubbelweefsel is gebruikt letterlijk boller, naast vlakker op andere plekken door weefsel van één laag. Of gevarieerder, waar zijde is gebruikt, naast katoen of wol, als de peintuur van het veelkleurig korenveld met kraaien van Vincent van Gogh.

Frans Beerens en Margriet Luyten maken dankbaar gebruik van de diensten van het TextielLab in het TextielMuseum in Tilburg. Mirjam Hagoort doet dat niet, zij weeft overwegend zelf, veelal gebruikmakend van bestaande weefsels.

Wandkleden of weefsels zijn tactiel. Het zijn werken waar zien en voelen (en soms zelfs ruiken), gecombineerd worden tot een ervaring, meer nog dan veelal een foto of schilderij toe in staat zijn.

Wandkleden spreken luid en duidelijk, doch gedempt, intiem, nabij en vertrouwd.

Frans Beerens
Mensen laten sporen na in de natuur, veel sporen. Zoals stenen gestapelde muurtjes in Ierland rond akkertjes, spoorbielzen en allerlei stalen materialen in een verlaten dagmijn bij de Rio Tinto in Spanje of een roetige locomotief die diensten heeft verricht in de zware industrie in het Ruhrgebied. Nu veelal overwoekerd of een integraal onderdeel uitmakend van de natuur. Dat zijn de locaties die Frans Beerens fotografeert, in zwart-wit. Van deze fotobeelden maakt hij met hulp van het TextielLab, grote geweven wandkleden. De menselijke sporen verweven letterlijk met iets wat veel groter is dan de brutale ingreep in de natuur. Uit zijn wandkleden spreekt verontrusting, ergernis wellicht over het antropocentrisme van de mensheid en tegelijkertijd de hoop op de herstellende oerkracht van de natuur, het ecocentrisme.

Margriet Luyten
Zij transformeert landschappen tot wandkleden, gebruikmakend van fotografie en digitale weeftechnieken in het TextielLab, zoals ook Frans Beerens doet. Door er handgeweven dichtregels aan toe te voegen wordt het geheel een te lezen decor, een opengeslagen dichtlandschap, zoals de tekst van Antjie Krog ‘ek sal intens luister / ek sal ook agter my luister / ek sal met die pad af luister’ op een wandkleed met op de achtergrond een heuvel in de Zuid-Afrikaanse provincie West-Kaap. Of een dichtregel van Paul Verlaine ‘Toi le souvenir, moi l’absence’ op bomen in een dicht bos als een hartstochtelijke bede. De plek, het bos, de heuvel of berg krijgt door de poëtische toevoeging een historische lading, een nieuwe context.

Mirjam Hagoort
Haar weefsels getuigen van een poging herinneringen in stof te visualiseren. Van een oude en doorleefde jas, een opwaaiende zomerjurk uit een eens zonovergoten zomer of van een tent uit haar jeugd, worden draden tot een autobiografisch wandsculptuur gemaakt. Haar inspiratie vindt zij in het nabije en vertrouwde. Hagoorts weefsels hebben een melancholische klankkleur. Het is als Prousts À la recherche du temps perdu, een stof, een geur, een kleur dringen door tot de poriën van het bestaan. Het unieke wordt universeel.

Wandkleden en weefsels

Frans Beerens

Margriet Luyten

Mirjam Hagoort

Bekijk hieronder een serie kunstwerken.
Klik op de foto voor een diavoorstelling op maximaal formaat.
Navigeer vervolgens met de pijlen.

Notitie:
De drie werken van Mirjam Hagoort zijn
onderaan deze pagina te bekijken.
© Kunstruimte KuuB

Mirjam Hagoort ‘B jas 01’
Weefsel katoen. 200 cm x 90 cm
€ 4.000

Mirjam Hagoort ‘2021-22’
Frottage, grafiek, kalkpapier. 130 cm x 108 cm
€ 1.500

Mirjam Hagoort ‘2021-22’
Tentdoek, olieverf. 90 cm x 75 cm
€ 3.300

BACK