Alternate Takes
Titus Nolte, solo
16 september t/m 23 oktober 2016
KuuB presenteert in het kader van de Nationale Maand van de Grafiek: Titus Nolte.
Dankzij het Grafisch Gezelschap De Luis (1960-1980) en het Grafisch Atelier waar vele Utrechtse kunstenaars aan verbonden zijn geweest en nog steeds zijn, kent Utrecht sinds de Tweede Wereldoorlog een rijke geschiedenis aan grafische kunsten. De Utrechtse kunstenaar en docent aan de HKU Titus Nolte (1955), voegt daar een zeer waardevolle bijdrage aan toe.
In de maand oktober 2016 organiseert de landelijke Vereniging Grafiekplatform VOG De Maand van de Grafiek. Meer dan 130 galeries, musea en kunstinstellingen in Nederland, België en Duitsland nemen daaraan deel. In Utrecht zijn dat Kapitaal, Kunstliefde, het Universiteitsmuseum in de Oude Hortus en ook KuuB.
In de Utrechtse bijdrage aan de Maand van de Grafiek wordt extra aandacht besteed aan de deelnemers van toen aan De Luis. Daartoe is er een Luis-wandeling met gids uitgezet.
Het vertrekpunt van De Luis-wandeling is bij Kapitaal, Plompetorengracht 2. Daar is ook de gezeefdrukte routekaart te koop.
Zaterdag 1 en zondag 2 oktober, 12.30 tot 14.30 uur en 14.30 tot 16.30 uur,
Zaterdag 8 en zondag 9 oktober, 14.30 tot 16.30 uur,
Zaterdag 15 en zondag 16 oktober, 14.30 tot 16.30 uur,
Zaterdag 22 en zondag 23 oktober, 14.30 tot 16.30 uur.
Bij KuuB geen deelnemer aan De Luis van toen doch een grafisch kunstenaar uit Utrecht, Titus Nolte, van wie een specifiek deel van zijn veelzijdig oeuvre wordt getoond: zeefdrukken van historische portretten op door hem beschilderde aluminiumpanelen.
Het grafische werk van Nolte voldoet niet aan de strikte definitie van wat grafiek is – een in oplage op papier gedrukte prent. De drager bij Nolte is immers een aluminiumpaneel. Ook is er geen sprake van een serie waarvan elk nummer van de oplage gelijk is aan de andere nummers. Bij Titus zitten er kleurvariaties in de nummers van een serie en is elk nummer dus uniek. Hij volgt in de grafische kunsten zijn eigen weg en verrijkt daarmee dit toch al rijke medium.
De portretten die hij in KuuB toont hebben een sterke historische en maatschappelijke context en betekenis. Dat is het geval met de afgebeelde hoofden van anonieme Grieken en Romeinen uit de oudheid, maar nog veel meer met de portrettenreeks van Russische dichters en schrijvers, waaronder Ossip Mandelstám, Isaac Babel en Marina Tsvetájeva, strijders voor het vrije woord. Dit zien we ook in de serie portretten van republikeinse soldaten in de Spaanse Burgeroorlog die Nolte van stills uit de film De Spaanse Aarde (1937) van Joris Ivens maakte. De wijze waarop de hoofden van de strijders zijn weergegeven – gestippeld, gevlekt en versoberd – geven er een poëtische en tevens emotionerende lading aan. Die emotie van het onuitgesproken maar overduidelijke verhaal over vrijheid, rechtvaardigheid en compassie is voor het begrip van Noltes werk, essentieel. Zijn grafische portretten zijn sociaal-maatschappelijke citaten. En dat op een wonderlijk mooie wijze weergegeven op die aluminiumpanelen. Titus Nolte, een veelzijdig en veelzeggend graficus.